donderdag 19 november 2009

Faalangst 11

Hebben oudere mensen nu last van faalangst? Oude mensen hebben een leven lang ervaring. En aangezien hun leven al een tijdje in beslag heeft genomen, zou je toch verwachten dat ze alles wel hebben gezien en meegemaakt. Dus ook faalangst.

Met zoveel ervaring hebben ze toch geen faalangst meer? Ze weten van oorzaak en gevolg, van het anders naar dingen kijken en het relativeren van "aardse" dingen en zoiets onnozels als werken?

En toch hebben ze faalangst. Neem bijvoorbeeld computers. "Dat is niets voor mij" zeggen vele oude mensen. Dat leer ik toch niet meer want ik ben te oud. Ik snap het niet omdat alles zo snel gaat tegenwoordig. Ik "heb het toch nergens meer voor nodig". Dit is eigenlijk een vorm van faalangst. Ze willen het niet meer leren en zijn ook bang dat ze het niet meer kunnen. Dat is dus faalangst.

Behalve als ze tot de ontdekking komen dat ze met de computer veel dingen kunnen opzoeken van een hobby die ze hebben. Of dat ze contact kunnen leggen met hun kleinkinderen (met webcam) die ze al maanden, of zelf jaren niet hebben gezien. Er gaat ineens een wereld voor ze open.

Ze zien de voordelen van de techniek van tegenwoordig, zetten zich over hun faalangst heen en gaan ervan geniete dat ze toch nog (op hun leeftijd) mee kunnen met de jeugd.

Bestaat faalangst voor ouderen? Jazeker.. Ondanks hun levenslange ervaring kennen ze faalangst als geen ander. En de oorzaak is vaak onzekerheid.....

Hoe zeker ben jij????

Geen opmerkingen:

Een reactie posten