donderdag 19 november 2009

Faalangst 9

Het ontstaan van faalangst ontstaat in je jeugd! Ik vraag me af of dit waar is. Ik ben van mening dat je faalangst op elke leeftijd kan ontwikkelen. Als je maar weet hoe je dat moet doen. Hoewel, als je weet hoe je dat moet doen, zal je waarschijnlijk geen faalangst krijgen, omdat je de procedure herkent en dit dan niet toelaat.

Terugkomend of je faalangst alleen in je jeugd ontstaan. Niet dus. Als je in je werk regelmatig te horen krijgt dat je het "niet goed" doet, bevorderd dat je gevoel van faalangst. Zeker als een leidinggevende dat steeds over je zegt, dan moet je van goede huize komen om daarvoor imuun te zijn. En als die leidinggevende dan in jou ogen ook nog iemand is die wel succesvol is en je het idee hebt dat "hij het wel zal weten", dan ben je helemaal de klos. Je faalangst zal absoluut ontwikkeld worden. En dan wordt het er niet beter op.

Je gaat dan minder presteren omdat er een zekere "must" en "drang" ontstaat. Er wordt wat verwacht, wat je dus blijkbaar niet waar kan maken. Dat wordt dan ook nog eens bevestigd door je leidinggevende. De faalangst is geboren. En het wordt alleen maar erger omdat je zelf ook dit gaat geloven.

En als je het zelf geloofd dat je niet goed genoeg bent, ben je onzeker en gaat het nog minder. Wat dan weer een bevestiging is voor je leidinggevende.

Wat leer je hiervan??? Wees kritisch naar je eigen mening en neem de menig van andere niet zo zwaar. Wat hun menig is is vooral voor HUN belang en niet het jouwe. Vaak reageren ze zo omdat ze zelf geen invloed hebben op het gewenste resultaat (wat bij hun ook weer is opgelegd). Het is een manier om zichzelf in te dekken en om de "schuld" bij iemand anders neer te leggen. Eigenlijk hebben ze ze zelf last van faalangst, omdat ze aan hun "baas" weer verantwoording moeten afleggen van hun resultaten, die rechtstreeks van jou resultaten afhankelijk zijn.

Als ze kunnen aangeven dat je niet goed functioneert en dat dat kan worden "aangetoond" dAN IS HUN STRAATJE WEER SCHOON.
Over faalangst gesproken. Wie heeft er nu eigenlijk faalangst? Vele managers leggen het "falen" van hun resultaten neer bij de mensen onder zich, zodat ze zelf "niet falen".

Eigenlijk verbloemen ze hun eigen faalangst, door de verantwoording bij iemand anders te leggen.
De vraag is natuurlijk of jij dat ook doet? De verantwoording bij iemand anders neerleggen. Eerlijk gezegd ik wel. Voor een gedeelte tenminste. Andere deel leg ik absoluut bij mezelf. En ik vraag me dus ook af of in wel de juiste persoon ben op deze plaats.

Hoezo geen faalangst??? Eerlijk gezegd denk ik dat ik wel degelijk faalangst heb. En JIJ...??

Geen opmerkingen:

Een reactie posten